fredag 6. september 2019

Hvem har laget sangene vi bruker?

Så har jeg fullført et prosjekt som har ligget på mitt hjerte en stund.

Sangboka av 2010 er den tredje FA-sangboka jeg har forholdt meg til i løpet av de drøyt 50 årene jeg har vært frelsessoldat.

I alle tre har jeg savnet et register over forfattere, oversettere og komponister til sangene vi bruker. I de fleste sang- og salmebøker jeg har i mine hyller er det slike registre.

For noen år siden – første jula jeg bodde på Sørlandet – satte jeg meg ned og gikk systematisk gjennom sangboka og lette opp det som var å finne om de ulike sangforfatterne og oversetterne. Det brukte jeg en ukes tid på den gangen.

Jeg har vel latt det dryppe her og der at et slikt dokument foreligger, uten at interessen har vært så stor. Men nylig tok lederen for Frelsesarmeens Historiske Selskap kontakt og lurte på om det ikke var slik at jeg hadde laget en slik oversikt.
Litt inspirert av henvendelsen tok jeg fila for meg igjen, sammen med sangboka, og tok den samme runden med komponistene. Samtidig oppdaterte jeg en del forfatter- og oversetteropplysninger også; blant annet for å bli á jour med de som har gått bort i mellomtiden.

Det kommer godt med å ha mange oppslagsverk tilgjengelig i en slik prosess. Google er også nyttig, men må brukes med en viss varsomhet.

At man lærer en del selv av en slik jobb, er ren bonus.

Og i dag – 6. september 2019 kl. 15 – var den siste informasjonen på plass.
Jeg kan ikke garantere at absolutt alt stemmer – det er snakk om opplysninger over i alt 714 ulike sanger. Kjenner noen seg minnet om å gå gjennom sangboka og oversikten jeg har laget, er det bare å melde seg.

Men fra min side er jobben gjort 😊

Arendal, 6. september 2019
Nils-Petter Enstad


2 kommentarer:

  1. Kjære Nils-Petter - takk for at du har gjort en slik jobb. Jeg har også etterlyst dette - primært fordi jeg har lettere for huske hvem som har skrevet en sang og melodi om akkurat det emnet, enn å huske første linja på verset. Akkurat for øyeblikket har jeg mer enn nok baller i lufta, men om ikke du får assistanse før, er dette noe som kan være spennende å se nærmere på når jeg etter hvert kommer hjem til Norge - jeg nærmer meg jo den pensjonsalderen uten at det merkes på annet enn kalenderen.

    SvarSlett
  2. Det blir gildt, som vi sier på Sørlandet.'

    SvarSlett