torsdag 5. mars 2020

Bok om salmer, sanger og åndelige viser


I 2019 skjedde det omsider: Et gammelt ønske om å samle noen fortellinger om bakgrunnen for ulike salmer, sanger og åndelige viser ble endelig realisert. Takket være en forlegger som ønsker å satse på kristne bøker også, i tillegg til det som har vært forlagets hovedområde, kom «Fra sangark til salmebok – og andre fortellinger om salmer, sanger og åndelige viser» ut på Blinke Forlag.

Jeg har «alltid» vært interessert i bakgrunnshistoriene til ulike sanger.
Noen ganger kan det være snakk om dramatiske fortellinger, rene romaner, andre ganger er fortellingen mindre og enklere og andre ganger igjen er det slett ikke noen fortelling.
Da tenker jeg: Det at det ikke er noen fortelling, kan være en fortelling i seg selv.
I årenes løp har jeg skrevet mange artikler med slike bakgrunnsfortellinger.
De har stått i ulike blader og aviser.
Det er blitt noen bøker også, men det har gjerne vært om gospelsangere eller noen av sangene på deres repertoar.
Om én enkelt salme er det tilmed blitt to bøker, om enn med 25 års mellomrom.
Jeg har gjort flere forsøk på å samle slike fortellinger tidligere, og sendt dem til ulike kristne forlag. Responsen har vært den samme: Takk, men nei takk.
Et forlag brukte som begrunnelse at jeg stort sett hadde skrevet om mannlige salmediktere; de ønsket mer kjønnsbalanse. Jeg gjorde ikke noe mer med det. Jeg kjenner igjen en vikarierende argumentasjon når jeg møter den.
De siste årene har det imidlertid løsnet.
Kanskje er det interessen for salmenes bakgrunnsfortellinger som er blitt større?
Flere av de i alt 19 fortellingene i den nye boka har stått i denne bloggen tidligere.
Forlaget har gjort seg flid med å lage en vakker bok.
Det var et inspirerende samarbeid.
Det kan fort skje at det blir flere bøker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar